Saturday 20 February 2016

Drama Jemput-jemput Ikan


Hujan yang lebat siang tadi, lenyap dalam sunyi malam. Bersama sunyi hati yang seakan kosong, seketika.

Bicara hati tak pernah sunyi,

Yang sunyi cuma ruang. (Eceh...)


Kau tahu, butir-butir jiwa ini terkesan dari cerita drama bersiri  yang aku tengah layan sekarang ni.

Apa hal buat ending sedih nak mati ni? Omel aku dalam hati.

“Lah kau, apahal muka macam singgang?” sergah Latip dari belakang sambil meneguk air mineral yang sejuk segar dari peti sejuk di dapur.

“Singgang ikan ke singgang babi yang kau maksudkan? Dan jelaskan.” Jawab aku dengan mulut penuh dengan jemput-jemput ikan. 

Jemput-jemput ikan. Bukan jemput-jemput babi. Mata masih terpaku pada kaca televisyen. Mulut setia dengan jemput-jemput ikan. Dan hati sedang menahan rawan kesan daripada ending cerita yang memang buat aku seperti pondan. Latip bersama muka tak puas hati dengan mimik muka aku. Biar.

Latip ni kawan baik aku. Merangkap jiran bilik aku. Termasuk juga kategori sebagai housemate aku. Pendek kata, aku dan dia je tinggal dalam rumah sewa cekik darah ni. Berdua. Sweet bukan?

“Hahahaha. Sedih gila penghabisan drama Melayu sial masa  kini. Jiwang sungguh. Betul-betul buat jiwa rabak, saudara sekalian bumi.” Pujian melangit mencecah infiniti si Latip untuk drama tadi. Ye. Drama Melayu yang aku layan tadi.

“Dah nama pun drama Melayu. Kau puji tinggi-tinggi sangat kenapa? Ada hati nak up jadi pelakon romantik tangkap leleh? Aku siang-siang tutup televisyen kalau gitu.” Menyirap betul dara aku macam ni.

"...........?"

Darah, sebenarnya.

Menyampah jugak kadang dengan Latip ni. Bangsa sendiri pun dicarutkan. Aku ni, seorang punk lagi, tak ada pulak nak jatuhkan bangsa sendiri dengan kata-kata yang hina sebegitu.

Orang selalu pandang kaum kerabat punk adalah kaki buli, sampah, musuh sosial dan macam-macam lagilah nama timangan yang mencacatkan minda kanak-kanak ribena yang baru nak terbina pemikirannya.

Sedangkan masyarakat tak sedar, atau mungkin kurang sedar, ataupun sengaja tak sedar diri bila tutur kata dan sifat masyarakat normal yang mempunyai standard masing-masing, tak kurang celuparnya.

Bangsa Melayu memang dah jatuh. Tak perlu ditokok tambah cerita. Tak perlu dicarut. Tak perlu dimaki. Tak perlu bagi aku.

Dan aku, setia menjadi pondan yang terus  menyokong kuat drama-drama Melayu picisan. Walau apa sekalipun yang mendatang.

Hambik.

No comments:

Post a Comment